Kasih sayang, antara pengorbanan dan yang terkorban






Sifat kasih sayang adalah satu sifat yang dianugerahkan oleh Allah kepada semua makhluknya tidak kira samada manusia atau haiwan. Dengan kasih sayang itu, seekor kucing dapat menyusukan anaknya yang dalam kelaparan. Maka kehidupan di dunia ini sangat harmoni jika kasih sayang itu diterapkan di dalam jiwa setiap manusia dan sentiasa diamalkan di dalam kehidupan.

Kasih sayang yang membawa diri terkorban.
Sangat menghairankan. Kebiasaannya orang yang mengasihi seseorang yang akan terkorban. Kali ini sedikit terbalik. Orang yang dikasihi pula yang terkorban disebabkan kasih sayang yang diberikan kepadanya. Ini memang benar. Sayang tanpa pemahaman yang betul membuatkan orang yang disayangi itu akan terkorban.

a) Ibu bapa yang begitu sayangkan anaknya dan meluahkan kasih sayang mereka dengan pemahaman yang songsang membawa anak mereka seakan-akan tidak pernah diberi kasih sayang. Sebagai contoh, anak dibiarkan bergaul dengan sesiapa sahaja dengan alasan masih remaja lagi, perlu bergaul dengan masyarakat untuk buka minda, tidak mahu mengongkong anak takut dikatakan anak seperti katak di bawah tempurung dan tidak perlu kejut awal untuk solat subuh takut anaknya tertidur di dalam kelas kerana mengantuk.

b)Kasih sayang songsang sepasang kekasih yang belum diikat dengan tali pernikahan akhirnya membawa kepada penzinaan. siapa yang terkorban sebenarnya?


Kasih Sayang Dengan Pengorbanan Yang Sebenar.
Terlalu jauh kefahaman tentang 'sayang' yang kita anuti dari apa yang diajar oleh Rasulullah saw. Rasulullah saw menganjurkan kita untuk menginfak harta yang paling kita sayang. dan paling baik . Firman Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآَخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

Maksudnya;
” Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan allah) sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu menafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memincingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”(Surah Al-Baqarah : 267)

Jika sayangkan harta, maka infaqkan kerana ia akan membantu anda mendapat ganjaran yang begitu lumayan diakhirat kelak. Orang dunia menyayangi harta dengan menyimpan sehingga harta itu digunakan ke jalan yang salah dan kadang kala tidak sempat digunakan lantaran kematian datang secara mengejut. Nabi ibrahim juga meninggalkan siti hajar ditengah padang pasir yang gersang kerana sayang kepada isterinya dan menuntut untuk sama-sama taat pada perintah Allah.

Jadi mari perbetulkan makna sebenar kasih sayang kita kepada seseorang. Mungkin pada pandangan kita, kita telah menyempurnakan kasih sayang yang sebenar, tapi terkadang kita silap. Ibu bapa yang benar-benar sayang anaknya akan melepaskan anaknya untuk menyambung pelajaran walaupun terpaksa berjauhan. Jika kita benar-benar menyintai seseorang, maka kita akan mengahwininya atau jika tidak berkemampuan pun cukuplah setia itu menjadi mahar pendahuluan. Bukanlah sentiasa berhubung itu tanda sayangnya kerana sayang tetap di dalam hati.

7 komen:

Dr.Irwan alMisri said...

so, mak bapak kita hantar kita ke sini pun bukan sebab meluat tgk kita duduk dirumah. lagi jauh laagi sayang. tak begitu muhriz? hehe

Jiranmu diperantauan, said...

i love my mum!!

ati said...

comelnya kucing tu.teringat kucing ati yg dulu..huhu
betul kata abg muhriz.kasih sayang itu mestilah diletakkan ditempat yang betul..
kasih sayang Allah lagi bermakna dari segalnya
Allah itu kaya dengan sifat kasih sayang.tak siapa pun dapat menandingi kasih sayangnya kepada hamba dan makhluk ciptaannya. Dengan rahmatnya, kita memohon keampunan. Dengan kasihnya, kita mengharap keredhaan. Dengan sayangnya, kita meminta belas kasihan.
betul x abg muhriz?

Fadhil arRahman said...

Sayang kadang-kadang nampak seperti membenci. tetapi itulah hakikat sayang. kita marah pada seseorang pun bukan semestinya bererti membenci.

Pakar Rundingan Cinta said...

Salam..

Sifat kasih sayang merupakan anugerah Allah sw.t yang sangat mulia disisi umatnya.

muhriz rahmat said...

ati: ini bukan sekadar kasih sayang kepada kucing semata-mata ;)

Fadhil arRahman: Memang betul. Kadang-kadang itu yang berlaku. Sayang yang berlebihan juga kadang-kadang membawa mudharat kepada yang disayangi.

Pakar Rundingan Cinta: Sudah semestinya.

nur fa'izah said...

marah tidak semestinya benci,
diam tidak semestinya tiada erti..
kasih ibu bapa bawa ke akhirat,
kasih pada seseorang biarlah ikhlas..
jangan diharap balasan.

Catat Ulasan