Kuasa Hijrah, kuasa untuk berubah

Bagi saya, buku ini adalah dari kumpulan buku motivasi yang terbaik yang pernah saya baca. Ia adalah penulisan gabungan antara Dato’ Dr. Mohd Fadhilah Kamsah dan Ahmad Fadzli Yusof. Penerangan langkah demi langkah, menyusun strategi dan seterusnya mencapai kejayaan. Buku ini telah sempat saya jumpai ketika pulang ke Malaysia pada pertengahan tahun 2007 yang lalu.



Di dalamnya juga ada kisah-kisah, petua dan nasihat mereka yang telah berjaya dengan pengalaman masing-masing. Antaranya Tan Sri Syed Mohktar, Engku Azri, Azizi Ali (pakar hartanah), Dr. Zainol (SURECO) Ramly Mokni (Ramly burger) irfan khairi (yang terbaru) dan ramai lagi. Mendengar perkataan yang baik serta mengikutinya adalah dituntut oleh ALlah Ta'ala. Firman ALlah: "17. Dan orang-orang yang menjauhi thaghut (yaitu) tidak menyembah- nya[1310] dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba- hamba-Ku, 18. yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya[1311]. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal. (surah az-Zumar: 17-18) Pilihlah perubahan diri samada ke arah negatif atau positif. Andai anda memilih yang positif, anda perlu sentiasa bersama mereka yang positif. Buka hati untuk menerima segala yang baik demi perubahan diri sendiri.


Antara tips yang boleh saya kongsikan bersama anda adalah dari irfan khairi. Beliau asalnya adalah seorang yang tidak suka membaca. Namun bagaimana beliau mampu menghabiskan bacaan ratusan buku berkaitan dengan perniagaan internet? Rahsianya, beliau menggunakan teknik Mat Jenin. Apabila beliau mula membaca buku, beliau akan bayangkan bahawa beliau sudah habis membaca buku tersebut, malah telah mendapat pelbagai manfaat dan idea menarik dari buku itu. Lama kelamaan rasa seronok timbul dan keinginan untuk menghabiskan sebuah buku akan timbul. Malah keseronokan itu membolehkannya membaca buku yang seterusnya.

Irfan khairi adalah seorang jutawan internet pada usianya 25 tahun. Kini mempunyai pelbagai jenis perniagaan. Anda boleh lawati blog motivasi beliau di http://www.irfankhairi.com. Banyak tips yang beliau kongsi bersama dengan pembaca.

Pengajaran & Penghayatan: Seseorang yang sentiasa hidup "biasa-biasa" setiap hari tidak akan bertemu perkara luar biasa. Seorang yang beriman tidak mantap imannya tanpa ada usaha.

4 komen:

Tanpa Nama said...

kena dapat satu nih!!

Tanpa Nama said...

interaksi antara penulis dgn pembaca memang wujud dalam buku ini. seakan-akan kita berada dalam kursus mereka pula

Tanpa Nama said...

satu2nyer buku yang menggabbungkan 2 motivater hebat

Tanpa Nama said...

sape nak berubah, kena la beli buku kan

Catat Ulasan